domowe spa

Zdrowe SPA w domowym zaciszu – jak je przygotować? (Infografika)

Łazienka to miejsce przeznaczone nie tylko do utrzymywania higieny ciała – to także przestrzeń odpoczynku i relaksu po długim dniu. Całkowitemu odprężeniu sprzyja aromatyczna kąpiel z dodatkiem ziół lub olejków, które nie tylko uprzyjemnią tę chwilę, ale również pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie i samopoczucie.

Dobierz odpowiednią temperaturę wody

Jaką temperaturę powinna mieć zdrowa kąpiel? Wszystko zależy od naszych preferencji i efektów, jakie ma przynieść:

  • ciepła (37°C – 39°C) rozgrzewa i łagodzi bóle mięśni; 15-30 minut;
  • letnia (31°C – 36°C) odpręża i łagodzi zmęczenie; 15 minut;
  • zimna (25°C – 30°C) pobudza, poprawia krążenie i metabolizm; 3 minuty.

Jak widać, przyjemna kąpiel niekoniecznie musi być gorąca. Pluskania w wodzie o temperaturze powyżej 40°C powinny unikać w szczególności kobiety w ciąży, osoby cierpiące na problemy z krążeniem lub nadciśnieniem, a także młodzi mężczyźni. Należy na nią uważać również ze względu na cerę – zbyt ciepła woda powoduje wysuszenie skóry i jej przedwczesne starzenie.

Dodaj ulubiony olejek eteryczny

Olejki eteryczne mają właściwości terapeutyczne, dlatego chętnie stosuje się je w kosmetologii i medycynie. Bardzo ważny jest sposób dodania olejku do kąpieli – przed wlaniem go do wanny powinien zostać rozpuszczony w nośniku, czyli odpowiedniej substancji (może to być np. bezzapachowy płyn do kąpieli). Jeśli chodzi o proporcje, przygotowując zwykłą mieszankę kąpielową wymieszaj 30 kropli olejku z 20 łyżeczkami nośnika.

Jakie właściwości mają poszczególne olejki?

  • Afrodyzjaki
    • olejek różany – można go używać przy leczeniu zaburzeń seksualnych (np. obniżonego libido)
    • olejek paczuli – stymuluje wydzielanie hormonów płciowych, zwiększając pożądanie
    • olejek jaśminowy – jest składnikiem niemal wszystkich perfum dobrej jakości
    • olejek Ylang Ylang – pobudza zmysły i rozluźnia, pozwalając zapomnieć o zmartwieniach
  • Na relaks
    • olejek sandałowy – pomaga w walce z bezsennością oraz w stanach lękowych
    • olejek z szałwii – używa się go do ukojenia umysłu i stymulowania kreatywności
    • olejek lawendowy – pomaga w leczeniu migrenowych bólów głowy, lęków i depresji
    • olejek geraniowy – stosuje się go w leczeniu zmiennych stanów psychicznych
  • Na pobudzenie
    • olejek cytrynowy – zapach cytryny ożywia i wzmacnia koncentrację
    • olejek eukaliptusowy – poprawia koncentrację i samopoczucie, pobudza do działania
    • olejek bazyliowy – ma działanie pobudzające i odświeżające, pomaga w koncentracji
    • olejek rozmarynowy – pomaga poprawić jasność umysłu i zwiększa poziom energii
Zobacz:  Jaki jest prawidłowy rozmiar śledziony? Co nas może zaniepokoić?

Pamiętaj, żeby nie łączyć ze sobą więcej niż pięciu różnych rodzajów olejków eterycznych. Zwróć uwagę także na ilość dodawanej do wanny substancji, a przed pierwszym użyciem danego olejku wykonaj test alergiczny.

… lub mieszankę ziół

Zioła dodane do kąpieli są znacznie lepiej wchłaniane przez organizm, a dodatkowo świetnie działają na ciało od zewnątrz, zmiękczając naskórek. Możesz przygotować mieszankę z wybranych ziół lub zastosować zaledwie jeden dodatek.

  • lawenda + melisa + arcydzięgiel + kozłek lekarski + krwawnik pospolity + kwiatostan lipy (do skóry suchej) lub pączki sosny (do skóry tłustej) – ma właściwości uspokajające i kojące
  • macierzanka + rozmaryn + rumianek + szałwia + mięta pieprzowa + tatarak zwyczajny – pobudza organizm, ujędrnia skórę
  • jałowiec + pączki sosny + tymianek + nostrzyk + szałwia – dla osób z problemami trądzikowymi
  • żywokost + nagietek + rumianek + kasztanowiec + skrzyp – zalecane przy żylakach

Jak przygotować taką kąpiel? Zrób intensywny napar, zalewając wrzątkiem zioła. 1-2 szklanki takiej esencji wlej do wanny z wodą. Odzyskane zioła możesz wykorzystać jako naturalny peeling – wystarczy, że włożysz je do lnianej sakiewki i umieścisz w wannie, a po kąpieli rozwiążesz woreczek i wetrzesz zioła w skórę.

Zrelaksuj się!

Domowe SPA to przede wszystkim chwila dla Ciebie – bez zmartwień, codziennych problemów i stresu. Odprężającą kąpiel warto zakończyć dalszymi zabiegami na twarz i ciało, takimi jak maseczka czy ulubiony naturalny balsam. A co najważniejsze – nie należy się przy tym spieszyć! Zarówno Twoje ciało, jak i umysł będą Ci wdzięczne.


infografika domowe spa


Artykuł i infografika przygotowane przez Agnieszkę Możejko z bloga ŁazienkaPlus.


Was This Post Helpful:

1 votes, 5 avg. rating

Zostaw komentarz